Renovatie van baan 07L/25R op Brussels Airport dit weekend afgerond
De renovatiewerken op baan 07L/25R op Brussels Airport en de laatste tests worden zondag 23 augustus om 6u afgerond, waarbij de baan opnieuw in gebruik genomen wordt. De aannemers werkten dag en nacht, 7 dagen op 7, om de sluiting van de baan en de impact van deze werken te beperken. Als gevolg van de coronacrisis gebeurde dit in een periode met veel minder luchtverkeer dan gebruikelijk. De grondige renovatie van deze start- en landingsbaan was noodzakelijk om de veiligheid van het luchtverkeer in de toekomst te waarborgen.
De renovatiewerken van de belangrijkste start- en landingsbaan van Brussels Airport, baan 07L/25R, die op 13 juli van start gingen, worden op zondag 23 augustus, afgerond. Dat betekent dat de startbaan conform de planning opnieuw in gebruik kan genomen worden. Dankzij een goede voorbereiding samen met alle stakeholders, het harde werk van alle aannemers en de gunstige weersomstandigheden op de belangrijke momenten zaten de werken steeds op schema. Er werden in totaal meer dan 100.000 werkuren gepresteerd op 6 weken tijd door ongeveer 400 mensen per dag. In totaal hebben zo’n 1000 mensen meegewerkt aan dit project. Dankzij deze renovatie wordt de levensduur van de baan met minstens 15 jaar verlengd.
De werken die zijn uitgevoerd aan de start- en landingsbaan waren zeer omvangrijk. De bovenste asfaltlagen werden afgefreesd en opnieuw aangelegd over bijna de volledige oppervlakte van de baan (3,3km op 60m). Het bebakeningssyteem van de baan, inclusief alle bekabeling, is vervangen. Op plaatsen waar dit nog niet het geval was, werd deze bebakening vervangen door energiezuinige LED-verlichting. Ook de afwatering werd opnieuw aangelegd met nieuwe goten en rioleringsbuizen.
Daarnaast werden ook andere werkzaamheden uitgevoerd aan de bekabeling van het datanetwerk en de palen van het bebakeningssysteem. Ook de grasvelden zijn hersteld en heraangelegd.
Na de laatste veiligheidstests, wordt de vernieuwde start- en landingsbaan 07L/25R wordt op zondag 23 augustus om 6u opnieuw in gebruik genomen. Vanaf dan wordt opnieuw overgegaan naar het preferentieel baangebruik zoals bepaald door de federale overheid.
Neem een kijkje achter de schermen van deze werken in deze video:
Enkele kerncijfers
Asfaltwerkzaamheden
- 270.000 m² asfalt (± 40 voetbalvelden), d.w.z. 70.000 ton gefabriceerd in 3 asfaltfabrieken
- Op piekmomenten: 8.000 ton geplaatst in 12 uur tijd met 30 asfaltmachines en 100 vrachtwagens op de baan
Markeringen
- 25.000 liter verf
Lichtbakens
- 2.000 lichtbakens voor de start- en landingsbaan en taxibanen
- 290 transformatorputten
- 320 km bekabeling
- 31 km zaagsnedes
- 10 km greppels
Afwatering
- 7,4 km afwateringsgoten
- 1,4 km nieuwe rioleringsbuizen
Projectmanagement
- 35 personen om de werf te beheren (aannemers en Brussels Airport Company)
- 15.000 uren voorbereiding (aannemers en Brussels Airport Company)
Aannemers
- Infrastructuurwerken: Willemen Infra NV
- Werken aan de lichtbakens: Mobix Stevens NV
Gerelateerde artikels
Brussels Airport en skeyes voeren demonstratievluchten uit met steilere en innovatieve aanvliegroutes
Brussels Airport en de verlener van luchtnavigatiediensten (ANSP) skeyes starten vanaf 1 oktober met demonstratievluchten in het kader van het HERON-project. De bedoeling hiervan is om te analyseren of landingen met een steilere aanvliegroute dan normaal een voordeel bieden op vlak van geluidsimpact voor de omgeving, maar ook op vlak van CO2-uitstoot en brandstofverbruik.
Korte onderhoudswerken op baan 25R/07L
Bij Brussels Airport worden alle start- en landingsbanen en taxiwegen doorlopend geïnspecteerd door de bevoegde diensten om de goede staat en veiligheid ervan te waarborgen.
ILS baan 19 buiten dienst van 24/06/2024 tot 06/07/2024
Nu de vernieuwing van het ILS-systeem in de eindfase zit, dient skeyes een reeks updates uit te voeren op de installatie.