Brussels Airport en skeyes voeren demonstratievluchten uit met steilere en innovatieve aanvliegroutes

Algemeen

Brussels Airport en de verlener van luchtnavigatiediensten (ANSP) skeyes starten vanaf 1 oktober met demonstratievluchten in het kader van het HERON-project. De bedoeling hiervan is om te analyseren of landingen met een steilere aanvliegroute dan normaal een voordeel bieden op vlak van geluidsimpact voor de omgeving, maar ook op vlak van CO2-uitstoot en brandstofverbruik.   

skeyes en Brussels Airport nemen sinds vorig jaar deel aan het "Highly Efficient Green Operations (HERON) project".  Zij dragen bij aan het project door operationele vluchtdemonstraties van groene landingen uit te voeren, welke vanaf 1 oktober van start gaan.  

Het doel van de demonstraties is om de milieu-impact van de 'Increased Second Glide Slope'-oplossing te beoordelen, die zich specifiek richten op het verminderen van de geluidshinder tijdens de naderingsfase van de vliegtuigen. Door onder een steilere hoek de landing aan te vatten, blijft het vliegtuig langere tijd hoger vliegen en zullen de vliegtuigen ook trager vliegen, waardoor er minder geluidsimpact is voor de omwonenden. 

Tijdens de testperiode zullen vliegtuigen nieuwe procedures gebruiken met grotere dalingshoeken van 3,2 en 3,5 graden, in plaats van de gebruikelijke 3,0 graden, op de meest gebruikte banen, 25R en 25L. Deze aanpassingen vereisten de ontwikkeling van specifieke RNP-vluchtprocedures (Required Navigation Performance) voor deze demonstraties. Een belangrijke stap in de implementatie van deze nieuwe procedures werd enkele maanden geleden al gezet met een succesvolle validatie- en kalibratievlucht. Ondertussen zijn ook de nodige publicaties vrijgegeven en goedgekeurd door de bevoegde luchtvaartautoriteiten. 

 

Demonstratievluchten in twee fases 

De eerste fase van demonstratievluchten loopt van oktober tot december 2024 en gebeurt met een dalingshoek van 3,2 graden. Tijdens de tweede fase, van februari tot april 2025, zullen vluchten met een dalingshoek van 3,2 graden worden uitgevoerd op baan 25R, terwijl deze op baan 25L wordt verhoogd naar 3,5 graden. De luchtvaartmaatschappijen die hieraan deelnemen  zijn DHL, Brussels Airlines, TUI en Vueling,.De andere maatschappijen blijven de standaard dalingshoek van 3,0 graden gebruiken.  

De oplossing 'Increased Second Glide Slope' (ISGS) wordt ontwikkeld in samenwerking met Eurocontrol en Airbus en maakt deel uit van het SESAR-programma, een ambitieus Europees initiatief om het luchtverkeersbeheer te moderniseren. Dit project wordt ondersteund door CINEA - het Europees Uitvoerend Agentschap voor Klimaat, Infrastructuur en Milieu - en is één van de toonaangevende projecten binnen de Digital Sky Demonstrators van SESAR 3 Joint Undertaking. 

Met deze demonstratievluchten zetten skeyes en Brussels Airport een belangrijke stap richting schonere, stillere en efficiëntere luchtvaart.

 

HERON 
Deze demonstraties maken deel uit van HERON (Highly Efficient Green Operations), een breed internationaal consortium. HERON wordt geleid door Airbus en heeft als doel een reeks ambitieuze ontwikkelingen en demonstraties uit te voeren om het geluid, de vluchtvertragingen, het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot van het luchtvervoer te verminderen door reductiemaatregelen voor te stellen, waaronder efficiëntere vluchtoperaties. HERON omvat 26 partners uit 11 landen en zal worden ondersteund door 6 luchtvaartmaatschappijen, 8 verleners van luchtnavigatiediensten en 5 luchthavens uit heel Europa. 

Gerelateerde artikels

Korte onderhoudswerken op baan 25R/07L

Algemeen

Bij Brussels Airport worden alle start- en landingsbanen en taxiwegen doorlopend geïnspecteerd door de bevoegde diensten om de goede staat en veiligheid ervan te waarborgen.

Lees meer

ILS baan 19 buiten dienst van 24/06/2024 tot 06/07/2024

Algemeen

Nu de vernieuwing van het ILS-systeem in de eindfase zit, dient skeyes een reeks updates uit te voeren op de installatie.

Lees meer

Brussels Airport publiceert rapport over geluidscontouren 2023

Algemeen

Brussels Airport laat elk jaar de geluidsimpact rond de luchthaven in kaart brengen. Het rapport voor 2023 is nu beschikbaar.

Lees meer
icon_info Plane departing Group 7 Created with Sketch. Icon triangle warning Icon triangle left Icon triangle right Icon close Icon triangle warning Questionmark Reason meteo Reason obstacles Reason unplanned Reason planned maintenance Reason capacity exceeded Reason unavailable (non-availability) Reason special activities Reason other Search Arrow right