Geluidscontouren van Brussels Airport voor 2020
Brussels Airport voert permanent geluidsmetingen uit om de geluidsoverlast rond de luchthaven in kaart te brengen. Deze metingen kan u hier bekijken. Daarnaast laat de luchthaven elk jaar ook geluidscontouren berekenen. Deze berekeningen worden uitgevoerd door een onafhankelijke instantie, sinds 2015 is dat de Universiteit Gent. Het integrale rapport voor 2020 vindt u hier.
Als gevolg van de COVID-19 crisis is het vliegverkeer van en naar Brussels Airport in het jaar 2020 afgenomen met bijna 60% ten opzichte van het jaar 2019. Deze evolutie weerspiegelt zich natuurlijk ook in de resultaten van de geluidscontouren waar een sterke daling van de oppervlakte binnen de verschillende geluidscontouren te zien is. Zo daalt de oppervlakte binnen de Lden - geluidscontour van 55 dB(A) (zie onderstaande kaart) met bijna 40% van 9.115 ha in het jaar 2019 naar 5.549 ha in het jaar 2020.
Het valt op dat de afname van de geluidscontouren niet homogeen is verdeeld over de verschillende gebieden rond de luchthaven. Dat is een gevolg van een aantal gebeurtenissen in 2020 die een impact hadden op hoe het verkeer over de verschillende banen van de luchthaven verdeeld werd.
- Tijdens de zomerperiode (juli/augustus) werd een grondige renovatie van baan 25R/07L uitgevoerd waarbij deze baan tijdelijk gesloten was voor alle verkeer. Tijdens deze periode werd voornamelijk de dwarsbaan in zuidelijke richting gebruikt (baan 19).
- Tijdens de eerste lockdownperiode in de COVID-19 crisis werd overgeschakeld op de toepassing van single runway use voor de operaties (i.e. landingen en vertrekken op dezelfde baan) waarbij ook de meest zuidelijke baan (07R/25L) gesloten werd.
- De COVID19-crisis heeft vooral een grote impact op de passagiersvluchten, de cargoactiviteit werd veel minder getroffen. Zones waar de geluidsbelasting in 2019 vooral een gevolg was van passagiersvluchten kennen daardoor een grotere afname in 2020.
Ook het aantal potentieel sterk gehinderden, berekend volgens de VLAREM-voorschriften, binnen de Lden-geluidscontour van 55 dB(A), daalt sterk van 14.420 in het jaar 2019 naar 6.756 in het jaar 2020, een afname met 53%.
Gerelateerde artikels
Brussels Airport en skeyes voeren demonstratievluchten uit met steilere en innovatieve aanvliegroutes
Brussels Airport en de verlener van luchtnavigatiediensten (ANSP) skeyes starten vanaf 1 oktober met demonstratievluchten in het kader van het HERON-project. De bedoeling hiervan is om te analyseren of landingen met een steilere aanvliegroute dan normaal een voordeel bieden op vlak van geluidsimpact voor de omgeving, maar ook op vlak van CO2-uitstoot en brandstofverbruik.
Korte onderhoudswerken op baan 25R/07L
Bij Brussels Airport worden alle start- en landingsbanen en taxiwegen doorlopend geïnspecteerd door de bevoegde diensten om de goede staat en veiligheid ervan te waarborgen.
ILS baan 19 buiten dienst van 24/06/2024 tot 06/07/2024
Nu de vernieuwing van het ILS-systeem in de eindfase zit, dient skeyes een reeks updates uit te voeren op de installatie.