Brussels Airport publiceert rapport over geluidscontouren 2022

Algemeen

Brussels Airport voert permanent geluidsmetingen uit om de geluidsbelasting rond de luchthaven in kaart te brengen. Deze metingen kan u hier bekijken. Daarnaast laat de luchthaven elk jaar ook geluidscontouren berekenen door een onafhankelijke erkende geluidsdeskundige. Het integrale rapport over de geluidscontouren voor 2022 is nu beschikbaar en vindt u hier.  

Aantal potentieel sterk gehinderden ligt lager dan in 2019 

Net zoals in de jaren 2020 en 2021 werd het vliegverkeer van en naar Brussels Airport in 2022 nog steeds sterk beïnvloed door de gevolgen van de COVID-crisis. Zo lag in het jaar 2022 het aantal vliegbewegingen nog steeds 24% lager in vergelijking met 2019. Deze evolutie weerspiegelt zich natuurlijk ook in de resultaten van de geluidscontouren: de geluidsbelasting ligt globaal sterk lager dan in het jaar 2019. Het aantal potentieel sterk gehinderden binnen de   Lden   -  geluidscontour   van 55 dB(A) (zie onderstaande kaart) lag in 2022 met 11.744 personen bijna 20% lager dan de 14.469 personen in het jaar 2019.  

 

 

 

Meer in detail gelden onderstaande conclusies: 

  • Voor alle gemeenten is er een afname van het aantal potentieel sterk gehinderden ten opzichte van het jaar 2019, met uitzondering van: 

    • De gemeenten onder de landingsroute naar baan 01 (Kraainem, Wezembeek-Oppem, Sint-Pieters-Woluwe) waar een toename is door het verhoogde gebruik van baan 01 omwille van de meteorologische omstandigheden (bv noordelijke en oostelijke wind).  

    • De gemeenten onder de landingsroute naar baan 25R (Steenokkerzeel, Kampenhout) waar de geluidsbelasting dezelfde bleef omdat de geluidsbelasting hier sterk bepaald wordt door de cargovluchten, en op dit segment had de Covid-crisis (bijna) geen impact.  

  • Ook de evolutie van de bevolkingsdichtheid binnen de geluidscontouren speelt een rol in de resultaten. In dit rapport werden voor de geluidscontouren 2022 de bevolkingscijfers per 1/1/2023 (de meest recent beschikbare) gebruikt om de tellingen te maken. Ten opzichte van de bevolkingscijfers 1/1/2022 is er een toename van het aantal potentieel sterk gehinderden met 155 (oftewel 1,3%) enkel en alleen door de toename van bebouwing en bevolking binnen de zone van de geluidscontouren. 

 

Gerelateerde artikels

Brussels Airport en skeyes voeren demonstratievluchten uit met steilere en innovatieve aanvliegroutes

Algemeen

Brussels Airport en de verlener van luchtnavigatiediensten (ANSP) skeyes starten vanaf 1 oktober met demonstratievluchten in het kader van het HERON-project. De bedoeling hiervan is om te analyseren of landingen met een steilere aanvliegroute dan normaal een voordeel bieden op vlak van geluidsimpact voor de omgeving, maar ook op vlak van CO2-uitstoot en brandstofverbruik.

Lees meer

Korte onderhoudswerken op baan 25R/07L

Algemeen

Bij Brussels Airport worden alle start- en landingsbanen en taxiwegen doorlopend geïnspecteerd door de bevoegde diensten om de goede staat en veiligheid ervan te waarborgen.

Lees meer

ILS baan 19 buiten dienst van 24/06/2024 tot 06/07/2024

Algemeen

Nu de vernieuwing van het ILS-systeem in de eindfase zit, dient skeyes een reeks updates uit te voeren op de installatie.

Lees meer
icon_info Plane departing Group 7 Created with Sketch. Icon triangle warning Icon triangle left Icon triangle right Icon close Icon triangle warning Questionmark Reason meteo Reason obstacles Reason unplanned Reason planned maintenance Reason capacity exceeded Reason unavailable (non-availability) Reason special activities Reason other Search Arrow right