Renovatie van aprons en taxibanen
Als uitbater van de luchthaven verbetert Brussels Airport Company continu haar infrastructuur om zo de beste service te kunnen aanbieden aan passagiers en partners.
Ook in 2019 vinden verschillende werkzaamheden airside plaats. Het betreft werkzaamheden aan apron 3N (zone gemarkeerd in blauw), aan apron 9 (geel) en aan taxibaan Z (rood).
De werkzaamheden hebben geen impact op de toepassing van het preferentieel baangebruik ( PRS ).
Een overzicht van de werkzaamheden
- Aprons 3 en 9
Zowel apron 3N en taxibaan INN9 als apron 9 en taxibaan N2 krijgen een grondige renovatie. Deze werkzaamheden werden reeds vorig jaar gestart en worden nu hernomen. De betonverharding wordt vervangen door een nieuwe betonverharding (aprons) en een asfaltverharding (taxibanen).
Op apron 9 worden 400Hz-aansluitingen geïnstalleerd, waardoor vliegtuigen niet langer hun eigen stroomgeneratoren hoeven te gebruiken. Ook wordt elke stand voorzien van een Docking Guidance System geplaatst zodat vliegtuigen kunnen parkeren zonder begeleiding van een marshaller.
De werkzaamheden op apron 3 duren nog tot eind oktober 2019, die op apron 9 en taxibaan N2 tot eind september 2020. Alle werkzaamheden verlopen in fases om de operationele impact zoveel mogelijk te beperken.
- Renovatie taxibaan Z
De twee bovenste asfaltlagen van taxibaan Z (achter aprons 40 en 4, nabij de hangars van Brussels Airlines en TUI fly) worden opgebroken en opnieuw aangelegd. Het gaat over een oppervlakte van 50.000m². Over een lengte van 710 meter wordt nieuwe riolering aangelegd. Het bebakeningssysteem wordt vernieuwd met led-lampen.
Deze werken vinden plaats van 1 tot en met 19 april 2019 van 6u ’s morgens tot 22u ’s avonds, 7 dagen op 7.
Geen impact op de toepassing van het PRS
Het preferentieel baangebruik zal door deze werkzaamheden niet wijzigen. Wel is het mogelijk dat bepaalde toestellen niet op 07R/25L zullen opstijgen of landen indien zij de volledige lengte van de baan zouden moeten gebruiken. In dat geval zal opstijgen of landen gebeuren op 07L/25R, zoals het preferentieel baangebruik voorschrijft.
Het actuele baangebruik vindt u op deze website.
Gerelateerde artikels
Brussels Airport en skeyes voeren demonstratievluchten uit met steilere en innovatieve aanvliegroutes
Brussels Airport en de verlener van luchtnavigatiediensten (ANSP) skeyes starten vanaf 1 oktober met demonstratievluchten in het kader van het HERON-project. De bedoeling hiervan is om te analyseren of landingen met een steilere aanvliegroute dan normaal een voordeel bieden op vlak van geluidsimpact voor de omgeving, maar ook op vlak van CO2-uitstoot en brandstofverbruik.
Korte onderhoudswerken op baan 25R/07L
Bij Brussels Airport worden alle start- en landingsbanen en taxiwegen doorlopend geïnspecteerd door de bevoegde diensten om de goede staat en veiligheid ervan te waarborgen.
ILS baan 19 buiten dienst van 24/06/2024 tot 06/07/2024
Nu de vernieuwing van het ILS-systeem in de eindfase zit, dient skeyes een reeks updates uit te voeren op de installatie.