Brussels Airport publiceert rapport over geluidscontouren 2023
Brussels Airport voert permanent geluidsmetingen uit om de geluidsimpact rond de luchthaven in kaart te brengen. Deze metingen kan u hier bekijken. Daarnaast laat de luchthaven elk jaar ook geluidscontouren berekenen door een onafhankelijke erkende geluidsdeskundige. Het integrale rapport over de geluidscontouren voor 2023 is nu beschikbaar en vindt u hier.
Aantal potentieel sterk gehinderden ligt lager dan in 2019
Het vliegverkeer van en naar Brussels Airport herstelde zich in 2023 verder van de COVID-crisis. Het aantal vliegbewegingen nam in 2023 toe met 7,3% ten opzichte van het jaar 2022 tot 192.257 bewegingen maar ligt daarmee nog steeds 18% lager dan in het jaar 2019. Daarnaast wordt de vliegtuigvloot op de luchthaven ook steeds geluidsefficiënter door de intrede van meer en meer toestellen van de nieuwste generatie. Deze evoluties weerspiegelen zich ook in de resultaten van de geluidscontouren: de globale geluidsbelasting rond de luchthaven neemt toe ten opzichte van 2022, maar is nog lager dan in het jaar 2019. Het aantal potentieel sterk gehinderden binnen de Lden - geluidscontour van 55 dB(A) (zie onderstaande kaart) lag in 2023 met 13.432 personen 7% lager dan de 14.469 personen in het jaar 2019.
Figuur: Lden geluidscontouren van 55 en 60 dB(A) voor de jaren 2019, 2022 en 2023
Meer in detail gelden onderstaande conclusies:
- Voor de meeste gemeenten is er een afname van het aantal potentieel sterk gehinderden ten opzichte van het jaar 2019, met uitzondering van:
- De gemeenten onder de landingsroute naar baan 01 (Kraainem, Wezembeek-Oppem, Sint-Pieters-Woluwe) waar een toename is door het verhoogde gebruik van baan 01 omwille van de meteorologische omstandigheden (bv meer noordelijke/oostelijke wind).
- De gemeenten onder de landingsroute naar baan 25R (Steenokkerzeel, Kampenhout) waar de geluidsbelasting een lichte toename kent.
- Ook de toename van de bevolkingsdichtheid binnen de geluidscontouren speelt een rol in de resultaten. In dit rapport werden voor de geluidscontouren 2023 de bevolkingscijfers per 1/1/2024 (de meest recent beschikbare) gebruikt om de tellingen te maken. Het aantal inwoners binnen de zone van de geluidscontouren is toegenomen; enkel hierdoor – dus zonder enige bijkomende geluidshinder veroorzaakt door het vliegverkeer – stijgt het aantal potentieel ernstig gehinderden met 271 (oftewel 2,1%) ten opzichte van de bevolkingscijfers 1/1/2023.
Gerelateerde artikels
Brussels Airport en skeyes voeren demonstratievluchten uit met steilere en innovatieve aanvliegroutes
Brussels Airport en de verlener van luchtnavigatiediensten (ANSP) skeyes starten vanaf 1 oktober met demonstratievluchten in het kader van het HERON-project. De bedoeling hiervan is om te analyseren of landingen met een steilere aanvliegroute dan normaal een voordeel bieden op vlak van geluidsimpact voor de omgeving, maar ook op vlak van CO2-uitstoot en brandstofverbruik.
Korte onderhoudswerken op baan 25R/07L
Bij Brussels Airport worden alle start- en landingsbanen en taxiwegen doorlopend geïnspecteerd door de bevoegde diensten om de goede staat en veiligheid ervan te waarborgen.
ILS baan 19 buiten dienst van 24/06/2024 tot 06/07/2024
Nu de vernieuwing van het ILS-systeem in de eindfase zit, dient skeyes een reeks updates uit te voeren op de installatie.